Медия без
политическа реклама

Берлинската стена никога няма да бъде срутена напълно

Семейна история повтаря в умален вид историята на разкъсаното общество

23 Авг. 2024

"Внучката", Бернхард Шлинк

превод Жанина Драгостинова, издателство "Кръг"

След новото издание на "Четецът" издателство "Кръг" ни представя още една книга от Бернхард Шлинк – "Внучката". Двата тома са оформени в стилово единство и предизвикват читателя за потърси тънката червена линия, прокарана през произведенията, които иначе не са свързани сюжетно и нямат общи герои.

Действието се развива в съвременна Германия, но предисторията на събитията датира от преди половин век. Каспар и Биргит са родени около средата на 40-те години в Берлин – тя от източната страна на Стената, той – от запад. Срещат се като студенти, влюбват се и той й помага да избяга в Западна Германия. Прекарват целия си живот заедно. Действието в романа започва в една студена вечер, когато Каспар се прибира от работа и заварва съпругата си мъртва. Причината за смъртта й е вероятно самоубийство. Той я обича безусловно и всеотдайно от първия ден – и любовта му не изчезва със смъртта й; дори откритието, че е пазила тайна, не го разколебава. Щом научава, че е имала дете, което така и не се е осмелила да потърси, Каспар се заема да го направи вместо нея. Буквално само за няколко дни той намира дъщерята Свеня и нейната дъщеря Зигрун.

Възможно ли е да се изградят връзки, които са били прекъснати или дори никога не са съществували? Каспар по професия е книжар, той живее с литературата и музиката, изповядва либерални и най-общо казано хуманистични възгледи, вярва в справедливостта, истината и благородството. Желанието му да се сближи със Свеня и Зигрун е породено не само от нуждата да поправи грешките на жена си и да заеме нейното място в живота им; но също и заради нуждата да има семейство, да предаде това, което има – и в материален, и в духовен смисъл.

Свеня, израснала в социалистическото общество, в семейството на истинския си баща, който е бил комунистически лидер, е бунтарка от съвсем малка. Това я отвежда в изправителни домове, а след това – в кръга на неонацисти и насилници; сега живее в неонацистко селище. Там доктрината е за велика Германия, чиста раса, възраждане на великото минало, величие на немския дух. Децата са възпитавани да вярват, че Холокостът е измислица, а осъдените нацисти са мъченици за истината. В това „фьолкиш“ селище също всички вярват твърдо в справедливостта, истината и благородството.

Как биха могли да общуват и да се разберат Каспар и Свеня?

Когато внучката Зигрун гостува на Каспар в Берлин – по една седмица през ваканциите, двамата заедно посещават музеи, ходят на концерти с класическа музика. Зигрун открива, че има голяма музикална дарба. Само че ако Каспар й обясни в какви заблуди е живяла, ще излезе, че я настройва срещу родителите й. Според нея единствено чистокръвните германци са способни да композират хубава музика; дневникът на Ане Франк е фалшификат, емигрантите трябва да бъдат прогонени, а тези, които останат, да бъдат пребити и евентуално избити. Немският език трябва да бъде съхранен, до степен на пуризъм. Цялата система от разбирания и вярвания на момичето е неприемлива, на моменти смайваща за Каспар. "Нима я бе приел в сърцето си само при условие да се откаже от своя свят и да влезе в неговия? Не, той не искаше да обича по този начин. Как е могъл дори и за момент да си представи, че неговата личност, неговото присъствие, неговото влияние могат за няколко седмици да поправят това, което цели петнайсет години е вървяло в погрешна посока? Каква самонадеяност, какво нетърпение!"

Както и в "Четецът", основната тема е за паметта и за осмислянето на историческата вина. Това са изключително сложни проблеми, защото истина и лъжи, морални пориви и фалшиви доктрини са смесени и заплитани през годините до такава степен, че и при най-добро желание, и при свръхчовешка толерантност и мъдрост, пак е почти невъзможно хората да се разберат и да живеят хармонично заедно. Тези проблеми са крайно актуални тук и сега. Подходът на Бернхард Шлинк е да разкрие повече гледни точки с техните аргументи и основания, като обърне внимание и на личните, и на семейните истории, и на широкия социален план, на чийто фон те се разгръщат.

Въпреки тежката проблематика, романът е много увлекателен; лее се с лекота, като през цялото време българският читател е въвлечен да прави паралели и сравнения между процесите, които са протичали в Германия и в България както преди падането на Берлинската стена, така и в десетилетията до днес.

Последвайте ни и в google news бутон